De energieprijzen zijn torenhoog, een betaalbare energieleverancier vinden niet evident en energieprijzen vergelijken is nuttig, maar een doekje voor het bloeden. Gezinnen betalen dit jaar gemiddeld zo’n 2.200 euro meer voor gas en elektriciteit dan een jaar geleden. Heel wat mensen slikken en betalen, maar wat als dat niet lukt? Wij zetten de mogelijkheden even voor je op een rijtje. 

 

Hoewel de Ombudsman van Energie vooralsnog geen toename van het aantal klachten in het kader van betalingsproblemen optekent, zit dit er ongetwijfeld aan te komen. Al hebben de meeste leveranciers ook het coronacharter ondertekend, waarin ze zich engageren om hun klanten te ondersteunen. 

 

Problemen met de afrekeningsfactuur 

 

De échte problemen zullen pas opduiken na de winter, wanneer de afrekeningsfactuur in de bus valt. Zeker bij de variabele energiecontracten worden de grootste problemen verwacht. Heel wat mensen genieten momenteel wel van het sociaal tarief wat de pijn verzacht. Bij de energieleveranciers werden alvast heel wat plannen voor betalingsuitstel verwerkt. Dit begon al bij het begin van de pandemie, maar de cijfers lopen vandaag de dag nog hoger op 

 

Overheid grijpt in 

 

De uitbreiding van het sociaal tarief is alvast een eerste maatregel van de overheid. Miljoenen gezinnen genieten zo al van een lager tarief. Weet wel dat ook een sociaal tarief meedeint met de markt, waardoor ook het sociaal tarief in prijs gestegen is. 

 

Afbetalingsplan als oplossing 

 

Denk je in moeilijkheden te komen met het betalen van de energiefactuur, dan loont het om proactief je energieleverancier te contacteren en een afbetalingsplan aan te vragen. Ook het OCMW of een schuldbemiddelaar kan helpen bij het bekomen van een afbetalingsplan. 

 

Momenteel wordt ook bekeken of een OCMW, een deel van de energieschuld op zich kan nemen, maar het verplichten kan niet. Je kunt wel steeds beroep doen op het Gas- en Elektriciteitsfonds. Dit passeert via het OCMW, die kunnen helpen bij het bemiddelen en aanzuiveren van schulden, om zo weer tot een evenwicht te komen. 

 

Weet dat bij het niet naleven van de betalingstermijnen van je energieleverancier, uiteindelijk een ingebrekestelling zal volgen. Het gevolg kunnen extra kosten zijn.
Lukt het je niet om na de ingebrekestelling je energiefactuur te betalen, dan kan je contract opgezegd worden. Deze termijn duurt 60 dagen. Je kunt een nieuwe energieleverancier zoeken, maar anders wordt je contract overgenomen door de netbeheerder. Deze tarieven zijn duurder dan de reguliere tarieven op de markt, waardoor je er goed aan doe je schulden alsnog af te lossen of een prijsvergelijker als Tariefchecker te gebruiken om een nieuwe energieleverancier te zoeken. 

 

Laatste stap: de budgetmeter 

 

Betaal je ook uiteindelijk de netbeheerder niet, dan krijg je een budgetmeter. Vooraf een saldo opladen is dan nodig. Zo slaag je er beter in je budget te controleren. Een budgetmeter krijg je automatisch toegewezen.