Midden volgend jaar wordt er door de Vreg, de Vlaamse energieregulator een nieuw factuur gelanceerd met een capaciteitstarief. Een ingreep waardoor een alleenstaande meer gaat betalen, terwijl de eigenaar van een Tesla fors minder gaat betalen. Er komt dan ook al heel wat kritiek op de ingreep. 

Het capaciteitstarief is in het leven geroepen om pieken op het net te vermijden door het verbruik te spreiden. Uit simulaties blijkt echter dat een zelfstandige met een een klassieke meter de factuur met 50 euro zal zien stijgen, terwijl mensen met een Tesla honderden euro’s per jaar kunnen besparen. 

Capaciteitstarief stap in verkeerde richting 

Wie van een geniet van een sociaal tarief voelt de impact niet. Toch zijn er heel wat mensen die niet in aanmerking komen voor het sociaal tarief, maar die wel krap zitten. Vijftig euro mag dan misschien niet veel lijken, maar als er al niet veel is, kan 50 euro een stevige impact hebben. Het Netwerk tegen Armoede noemt het capaciteitstarief dan ook een stap in de verkeerde richting. Het roept een groot onrechtvaardigheidsgevoel op. Mensen met weinig budget worden zeker niet beloond. De organisatie pleit er dan ook voor dat de tijdelijke uitbreiding van het sociaal tarief, naar aanleiding van de coronacrisis, behouden blijft en vraagt om meer rekening te houden met mensen met een beperkt budget. 

Toekomstgerichte beslissing

De Vreg geeft echter aan met het nieuwe capaciteitstarief toekomstgericht te denken en net extra kosten voor iedereen te voorkomen. De Vreg geeft ook aan dat met de aanpassingen de nettarieven op termijn voor iedereen betaalbaar blijven en dat de Tesla-rijder vandaag een pak meer betaalt voor energie dan een alleenstaande en dat ook in de toekomst zo zal zijn. 

Overstappen loont

Wil je zelf liever zo weinig mogelijk betalen voor je energie? Vergelijk de energietarieven op Tariefchecker en stap over naar de goedkoopste leverancier. Zo kun je al snel tientallen euro’s per jaar besparen. Zo compenseer je sowieso de impact van het capaciteitstarief.