Wanneer je overstapt van energieleverancier hoef je zelf niet op te zeggen.  Je nieuwe leverancier regelt alles voor jou.

 

Dit is best uniek in België. Bij vaste telecom providers (bv. Telenet, Proximus, Scarlet, …) is dit bijvoorbeeld niet het geval. Zelfs als je overstapt, dien je zelf nog op te zeggen.

 

Maar wat als je wil opzeggen als gevolg van:

 

  • Verhuis (naar het buitenland of naar een woning zonder aparte meter)
  • Samenwonen (als je gaat inwonen bij iemand die al een contract heeft)
  • Overlijden

 

In deze gevallen dien je zelf je contract op te zeggen. Je energiecontract is persoonsgebonden. Je contract staat dus op naam in plaats van op een adres.

 

Hoe opzeggen?

 

  • Stel een opzegbrief op gericht aan je energieleverancier.
  • Vermeld in je opzegbrief je persoons- en adresgegevens, klantnummer en je gewenste einddatum. Vergeet je brief ook zeker niet te ondertekenen.
  • Volgens de algemene voorwaarden dien je deze aangetekend te verzenden.

 

Voorbeeld opzegbrief

 

Direct Opzeggen biedt gratis opzegbrieven aan voor de populairste energieleveranciers (bv. Electrabel, Luminus, ENI, …): voorbeeld opzegbrieven energiecontract

 

Datum, Woonplaats,

 

Betreft: Energiecontract Leverancier opzeggen

 

 

 

Geachte heer/mevrouw,

 

 

 

Hierbij maak ik kenbaar mijn contract met ingang van Einddatum te willen opzeggen.

 

Naam:

 

Adres:

 

Klantnummer:

 

Gewenste einddatum:

 

 

 

Graag ontvang ik een bevestiging van de stopzetting van de overeenkomst.

 

 

 

Met vriendelijke groeten,

 

Naam

 

Handtekening

 

Wanneer opzeggen?

 

Net zoals wanneer je overstapt, dien je rekening te houden met een opzegtermijn van 1 maand.

 

Kosten?

 

Ook wanneer je zelf opzegt, betaal je geen verbrekingsvergoeding. Als je je contract opzegt, ook al is dit voor het einde van je contract, dan betaal je als particuliere klant geen opzegvergoeding.

 

Sluiten van de meter?

 

Wie zijn leveringscontract opzegt zonder dat hij een nieuwe leverancier heeft, wordt tijdelijk beleverd door de netbeheerder. Snel zal die een deadline opleggen om een nieuwe leverancier te kiezen. Daarvoor zal je een brief krijgen. Doe je dat niet, dan zal de netbeheerder onherroepelijk de meter komen afsluiten. Daar gaan – afhankelijk per netbeheerder – kosten mee gepaard en komt nooit op een goed tijdstip.

 

Verhuis je bijvoorbeeld en is er nog geen nieuwe bewoner, laat de aansluiting dan op leegstand zetten op naam van de persoon of de makelaar die het in de tussentijd zal beheren.

 

Per vergissing opgezegd en toch een nieuwe leverancier nodig? In onze energievergelijker kan je alle Belgische energieleveranciers vergelijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *