Je kunt wel energie vergelijken om te besparen, maar als je te veel betaalt omdat je energiefactuur fout is, ben je nog steeds ver van huis. Constateer je een fout in je energiefactuur dan moet je niet bij de pakken blijven zitten maar actie ondernemen. Wij vertellen je wat je kan doen. 

 

Wist je dat de meeste klachten bij de Ombudsman voor Energie over fouten op de energiefactuur gaan? Er zijn een aantal factoren die aan de basis liggen van fouten. 

 

Een fout voorschotfactuur 

 

Fouten in voorschotfacturen komen veelvuldig voor. Hiervoor baseert de energieleverancier zich op de meterstanden van de vorige jaren. De meeste problemen ontstaan bij een verhuis. Ga je verhuizen, bezorg dan een volledig ingevuld energieovernamedocument, inclusief meterstand aan je leverancier. Weet dat je je voorschotfactuur – bijvoorbeeld bij zonnepanelen – ook steeds kunt laten aanpassen. 

 

Terugbetalingen laten op zich wachten 

 

Heb je recht op een terugbetaling omdat je te veel voorschot hebt betaald? In praktijk loopt die wel eens mis. Duurt het een tijd, vraag je energieleverancier dan om uitleg. Vaak liggen interne problemen aan de basis. Je kunt ook steeds de Ombudsdienst contacteren. 

 

Hogere prijzen bij het verlengen van het contract

 

Als nieuwe klant kan je vaak rekenen op mooie kortingen. Moet je contract echter verlengd worden, dan betaal je plots tot honderden euro’s meer. Volg het voorstel van je energieleverancier – meestal na een jaar – niet blindelings. Op Tariefchecker controleer je snel of je nog de beste voorwaarden hebt. Je kunt altijd overstappen en wederom van welkomstkortingen genieten. Regelmatig switchen loont. 

 

Foute meterstanden 

 

Het merendeel van de fouten in een energiefactuur zijn te wijten aan foute meterstanden. Controleer je meterstanden bij het invoeren altijd dubbel. Vergelijk ook de gegevens op je energiefactuur met die op je meter. In principe zijn fouten bij een digitale meter uitgesloten. 

 

Wat te doen? 

 

Dien je een klacht in, dan zal je leverancier aan de netbeheerder vragen om de meterstanden na te kijken. Ben je in je recht dan wordt je factuur rechtgezet. Let wel krijg je ongelijk, dan draai je zelf op voor de kosten. Weet: energie vergelijken loont altijd.