Tariefchecker garandeert je de laagste energietarieven. Heb je toch ergens een goedkoper gezien, dan betalen wij jou het verschil dubbel terug!

Voorwaarden

Met inbegrip van welkomstkortingen

De laagste-prijs-garantie houdt rekening met commerciële kortingen (zogenaamde welkomstkortingen) die toegankelijk zijn voor iedereen. Kortingen die geen tijdelijk karakter hebben (bijvoorbeeld getrouwheidskortingen) of kortingen die enkel beschikbaar zijn voor leden van een specifieke organisatie (bvb ledenkortingen) gelden niet. Ook tarieven via groepsaankopen (want enkel voor ingeschrevenen van de groepsaankoop) of coöperatieven (want daarvoor moet je coöperant zijn) kunnen we niet in beschouwing nemen.

Gelijke periode van geldigheid

Enkel kortingen en tarieven die op hetzelfde tijdstip beschikbaar zijn worden beschouwd.

Gelijke brongegevens voor de simulatie

Spreekt voor zich, maar we vergelijken appelen met appelen. De input van een vergelijking bevat onder andere:

  • Type klant (particulier of professioneel)
  • Postcode
  • Combinatie gas/elektriciteit
  • Metertype
  • Verbruik
  • Huidige leverancier

Verschillen die niet te wijten zijn aan de leverancier (maar bijvoorbeeld de netbeheerder) komen niet in aanmerking.

Variabele tarieven: gelijke parameter

Sommige leveranciers vermelden 2 versies van hun variabele tarieven op de tariefkaart. De ene bevat de waarde met de index van dat moment, de andere geeft een forecast over de komende twaalf maanden. Dit kan tot verwarring leiden.

Het Charter van Goede Praktijk van de CREG vraagt dat enkel met de eerste waarde wordt gewerkt, maar sommige concullega’s zullen de andere waarde gebruiken als die die maand goedkoper uitkomt. Gezien het variabele tarieven betreft en de formule dezelfde blijft maakt dat voor u als consument absoluut geen verschil, maar het resultaat van de simulatie zal wel anders zijn. Dit soort verschillen door anders te simuleren kunnen we uiteraard niet meenemen.

Legitimiteit van de korting

Als de door u gevonden korting beantwoordt aan alle bovenstaande voorwaarden is de laatste check de legitimiteit van de korting. De correctheid van de korting moet door de leverancier worden bevestigd. Dit om bijvoorbeeld fouten en zelfstandige, malafide verkopers uit te sluiten.

Onder voorbehoud van fouten, ontbrekende data en tariefupdates

Is het verschil te wijten aan een fout, een ontbrekend tarief/korting of omdat op de eerste werkdagen van de maand de tarieven nog niet geüpdatet werden is de vergelijking niet correct en/of onvolledig. Daar staat tegenover dat Tariefchecker de fout binnen de paar uur moet kunnen rechtzetten na melding ervan.

Meest-gestelde-vragen rond de laagste-prijs garantie energietarieven

Nog niet helemaal zeker? Misschien brengen onderstaande FAQ meer duidelijk

Komen kortingen van deur-aan-deurverkopers in aanmerking?

Ja. Maar de kans dat die effectief goedkoper zijn is zeer klein. Denk je toch een claim te kunnen maken, zorg dan dat de aangeboden korting correct gedocumenteerd is (geen krabbel op een papiertje). De legitimiteit ervan moet namelijk bevestigd worden door de leverancier.

Komen kortingen van TestAankoop in aanmerking?

Neen. Die kortingen hebben geen tijdelijk karakter en zijn niet voor iedereen beschikbaar want je moet lid zijn.

Komen ‘membergetmember’ kortingen in aanmerking?

Neen, want die zijn niet voor iedereen beschikbaar.

Komen kortingen voor domiciliëring in aanmerking?

Neen, want die hebben geen tijdelijk karakter. Die kortingen zijn overigens ook gewoon bij Tariefchecker beschikbaar.

Komen speciale tarieven van coöperatieven in aanmerking?

Neen, want die zijn niet voor iedereen beschikbaar. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld sociaal tarief.

Als ik gisteren ben overgestapt en vandaag komt een nieuwe korting beschikbaar, kan ik die dan claimen?

Neen, want de periode van geldigheid is niet gelijk. Wel kan je altijd je nieuwe contract binnen twee weken na intekening onmiddellijk annuleren en opnieuw intekenen op de hogere korting.

Heb je ergens een lagere prijs gezien?

Dien je claim in per mail naar contact@tariefchecker.be met onderstaande bewijzen in bijlage:

  • URL van de detailpagina van het betreffende tarief bij Tariefchecker
  • URL van uw vergelijking waar u de andere korting hebt gevonden
  • Printscreen waarop de berekende korting en de datum te zien is (rechter onderhoek van uw scherm meenemen in de printscreen zodat de datum zichtbaar is)
  • Jouw postcode en verbruik

Wat gebeurt er daarna?

  1. Wij checken of jouw claim beanwoordt aan alle gestelde voorwaarden en of de bewijzen voldoende zijn
  2. Zo ja, vragen we bevestigiing van legitimeit bij de leverancier
  3. Zo ja, storten we jou het verschil dubbel terug