Welkom op onze energie-FAQ met de meest gestelde vragen en antwoorden.

De FAQ is opgedeeld in verschillende categoriën, en telkens een zo bondig mogelijk antwoord op de vraag. De antwoorden die extra uitleg kunnen gebruiken worden in een aparte post toegelicht. De link naar die posts is altijd te vinden in de bondige uitleg, en in het overzicht daaronder.

Antwoord op je vraag toch niet gevonden? Stuur ons een mailtje!

Hoe regel ik mijn energie wanneer ik verhuis?

Twee zaken:

  1. de dag dat je je sleutels afgeeft/krijgt: het overdrachtsdocument invullen
  2. binnen de drie weken na overdracht: een nieuwe leverancier kiezen

Het eerste puntje moet je doen voor zowel je nieuwe als je oude woonst. Het tweede puntje geldt enkel voor je nieuwe woonst.

Download + meer uitgebreide uitleg over het energieovernamedocument vind je hier.

Kan ik mijn oud leveringscontract meenemen naar mijn nieuwe woonst?

Ja, dat kan je. Maar dat is zelden de goedkoopste oplossing en biedt weinig of geen voordelen ten opzichte van een nieuwe leverancier kiezen. Nieuwe leveranciers geven echter honderden euro’s weg aan welkomstkortingen, dus daar kan je van profiteren!

Een overzicht van wat je moet doen, een download naar de documenten enzoverder vind je in onze uitgebreide post over je energiecontracten regelen bij een verhuis.

Waar kan ik de verhuisdocumenten downloaden?

Het energieovernamedocument van de VREG kan je in deze post over je verhuis regelen terugvinden, samen met een woordje uitleg hoe het in te vullen. Niet vergeten, zowel in je oude als in je nieuwe woning in te vullen!

Hoe en wanneer vraag ik een nieuwe aansluiting aan?

Voor de installatie van een nieuwe meter (gas en/of elektriciteit) moet je volgende stappen doorlopen met je netbeheerder:

  1. nieuwe aansluiting aanvragen bij de netbeheerder
  2. afspraak maken met netbeheerder voor de installatie van je nieuwe meter
  3. na installatie bezorgt de netbeheerder jou je EAN-code
  4. jij kiest een nieuwe energieleverancier
  5. tweede afspraak met netbeheerder om meter open te zetten

Nadat de meter werd opengezet krijg je gas/elektriciteit geleverd.

Check hier wie je netbeheerder is.

Hoe vergelijk ik best energieleveranciers?

Er zijn drie stappen:

  1. je afrekeningsfactuur erbij nemen, want daar staat alles op wat je moet weten
  2. online alle energieleveranciers vergelijken en de goedkoopste kiezen die bij jouw criteria past
  3. online je contract regelen in minder dan 10 minuten

Bonus: je huidig energiecontract hoef je niet op te zeggen!

Wil je graag wat meer uitleg? Check onze 3 video-tutorials ‘onafhankelijk en transparant alle energieleveranciers vergelijken’ met video’s over hoe je kunt vergelijken en filteren bij Tariefchecker.

Wat heb ik nodig om correct te vergelijken?
  1. je postcode
  2. je metertype en je verbruik
  3. je huidige leverancier

Nadat je gekozen hebt kan je in minder dan 10 minuten gratis en online overstappen, zonder risico op verbrekingsvergoedingen. Het enigste speciale gegeven dat je daarvoor nodig hebt is je EAN-code en die staat op elke factuur (ook de voorschotfacturen).

Waar vind ik mijn EAN code?

Op elke factuur, zowel de voorschot- als afrekeningsfacturen.

De EAN-code herken je doordat het een lange reeks van 18 cijfers is, die altijd begint met 541. De EAN code is uniek voor jouw meter, en is verschillend per meter (dus verschillend voor gas en elektriciteit).

De EAN-code is iets anders dan de meternummer. Die staat sowieso op de meterkast zelf, maar daar kun je bij de leverancier weinig mee doen. In de kelder duiken heeft dus zelden zin, een factuur erbij nemen des te meer.

Desnoods kun je naar de distributienetbeheerder bellen om je EAN-code op te vragen als je hem nergens zou terugvinden.

Zijn groepsaankopen energie altijd het goedkoopste?
Wat is het verschil tussen de V-Test van de VREG en Tariefchecker?

In het kort:

  • wij rekenen met welkomstkortingen, en zijn daardoor vaak meer dan 100€ goedkoper dan de goedkoopste aanbiedingen op de VREG
  • bij Tariefchecker word je rechtstreeks naar het juiste tarief met de juiste kortingen van de energieleverancier geleid. Zo kan je je niet vergissen
  • Wij volgen per kwartaal jouw tarieven op: zit je nog goed, of is het tijd om opnieuw te veranderen?

In het lang: check onze vergelijking tussen Tariefchecker, Mijnenergie en de V-Test van de VREG.

Wel zijn de simulaties zelf altijd dezelfde, dankzij het Charter van Goede Praktijken voor Prijsvergelijkers van de CREG.

Hoe kan ik vaste en variabele tarieven vergelijken?

In het kort: dat gaat niet.

Vaste en variabele energietarieven zijn zoals een vaste of variabele rentevoet. Op moment X kan oplossing 1 er bijzonder interessant uitzien, maar garantie dat dat zo zal blijven heb je niet. Daarom is ons advies: volg je hart.

Heb je graag dat jouw tarieven dalen als energie goedkoper wordt? Neem dan een variabel tarief. Maar besef ook dat als de energiemarkten stijgen, jouw energietarieven mee zullen stijgen. Wil je dat niet, neem dan een vast tarief.

Dat gezegd zijnde, de fluctuaties op een termijn van 1 jaar zijn hoogstens een paar tientallen euro’s op een standaard elektriciteitsverbruik, dus zoveel maakt het doorgaans niet uit. Een duurder tarief kiezen omdat je per sé vast/variabel (schrappen wat niet past) wil, zal je zelden positieve resultaten geven na een jaar.

Hoe wordt mijn afrekening bepaald?

Je afrekeningsfactuur is het verschil tussen:

  • de som van alle betaalde voorschotten
  • de effectieve kost van je energieverbruik

We leggen in onze uitgebreide FAQ uit waarom je soms een hoge afrekening kan krijgen.

Hoe kan ik best een hoge afrekening vermijden?

In het kort: je voorschotbedrag zo realistisch mogelijk instellen.

De afrekening is het verschil tussen de werkelijke kost, en de som van de reeds betaalde voorschotten. Stond je voorschotbedrag te laag, dan zal de afrekening hoog zijn. Stond het voorschotbedrag (te) hoog, dan zal je zelfs geld terugkrijgen.

Een meer uitgebreide uitleg met concrete tips vind je in onze post over hoe hoge afrekeningen van de energiefactuur vermijden.

Hoeveel procent BTW betaal ik op gas en elektriciteit?

21%.

Dat heeft een tijdje voor elektriciteit op 6% gestaan, maar dat bleek geen goede maatregel te zijn en dus heeft de regering dat teruggedraaid in 2016.

Kan ik mijn voorschotbedrag aanpassen?

Zolang de onderbouwing ervan plausibel klinkt, ja.

Je moet daarvoor contact opnemen met je leverancier en vragen dat het voorschotbedrag op X euro per maand wordt gezet. Als dat bedrag plausibel is voor jouw gekozen energietarieven en het verwachte verbruik, dan zal in principe de leverancier daar altijd mee instemmen.

Waar te mailen vind je in de contactgegevens van alle energieleveranciers. Over hoe je voorschotbedrag te schatten is beschreven aan de hand van 5 concrete tips.

Wie doet wat in de Belgische energiemarkt?

De verschillende spelers zijn op te splitsen in 5 belangrijke groepen:

  • de producenten produceren elektriciteit via centrales, al dan niet op een duurzame manier
  • de transport- en distributienetbeheerders brengen die energie tot bij jou
  • de leverancier spreekt met jou tarieven af voor de levering van gas en elektriciteit, en factureert de netkosten en de taksen
  • de regulatoren houden een oogje in het zeil
  • jij verbruikt (en produceert soms ook) energie en betaalt de factuur 😉

Een meer uitgebreide toelichting vind je hier.

Wat is de Greenpeace Groenscore?

Een rating op 20 die door Greenpeace in het leven is geroepen om de Belgische energieleveranciers te rangschikken van meest duurzame tot meest vervuilende.

Ze houden daarbij grosso modo rekening met 3 aspecten:

  1. de kleur van de stroom die ze vandaag aan hun klanten leveren
  2. de kleur van de stroom die ze effectief produceren
  3. de investeringen in duurzame energie die op korte termijn gepland staan

Een van onze blogposts beschrijft in meer detail de onderbouwing en betekenis van de Greenpeace Groenscore.

Wie is mijn distributienetbeheerder?

Dat wordt bepaald door waar je woont. Op onze site kan je opzoeken wie de distributienetbeheerder is per postcode in België.

De transportnetbeheerder is dezelfde voor iedereen in België: Elia voor elektriciteit en Fluxys voor aardgas.

Hoe groot zijn de verschillen tussen de tarieven van de netbeheerders?

Enorm. De verschillen kunnen van de ene provincie tot de andere oplopen tot verschillende honderden euro’s per jaar voor een gemiddeld verbruikend gezien. We stellen regelmatig een overzicht van de netkosten per regio met kleurenkaarten op.

Mag ik als onderneming risico-vrij veranderen van energieleverancier?

Als je beantwoordt aan de definitie van ‘KMO’ volgens de energiewetgeving, wel. Anders niet.

Definitie KMO-afnemer:

  • je verbruikt minder dan 50.000 kWh/jaar aan elektriciteit EN
  • je verbruikt minder dan 100.000 kWh/jaar aan aardgas

Belangrijk: beide voorwaarden moeten voldaan zijn.

Verbruik je meer? Raadpleeg dan je leveringscontract en/of Algemene Voorwaarden en zorg zeker dat je de opzegtermijn respecteert. Boetes kunnen oplopen tot het equivalent van 3 maandverbruiken.

Uitgebreide FAQ posts over gas- en elektriciteitscontracten

Hieronder vind je toelichting met meer diepgang over de belangrijkste ‘meest gestelde vragen’.