Contactinformatie voor klanten van Watz

  • Telefoon: 03 500 98 00
  • Webformulier: klik hier
  • Post: Watz – Dascottelei 7, 2100 Deurne

Watz niet jouw leverancier? Overzicht alle energieleveranciers


Verhuis regelen als Watz-klant:

  1. Verhuisformulier/energieovernamedocument downloaden en afprinten
  2. op de datum van de overdracht van de sleutels: meterstanden invullen in laten ondertekenen door beide partijen
  3. Binnen de drie weken na de opname van de meterstanden opsturen naar: Watz – Dascottelei 7, 2100 Deurne
  4. kies je nieuwe leverancier om de laagste energietarieven te hebben

Meer weten over de energieleverancier Watz

Ben jij momenteel klant bij Watz?

Watz: transparant en eenvoudig energietarief

Watz hanteert slechts een beperkt aantal energietarieven, en waakt er naar eigen zeggen over dat die steeds zo transparant en eenvoudig mogelijk zijn. Het gaat steeds om een variabel tarief voor een periode van een of twee jaar, waarbij de prijzen voor een langer contract iets scherper zijn.

Geen promoties, wel korting op isolatie

In tegenstelling tot bij vele andere leveranciers zijn er bij Watz geen formules met vaste tarieven beschikbaar.  Om de eenvoud te bewaren wordt er ook niet gewerkt met tijdelijke kortingen of promoties. Je kan als klant wel rekenen op een korting van 5% op je isolatiefactuur. Hiervoor kan je op de website van leverancier vrijblijvend een offerte aanvragen.

Overzicht tariefformules Watz

Naam Duurtijd Vast of variabel Groene energie Dienstverlening Klant worden
SUPPLIER NAME - PRODUCT NAME ??? ??? ??? ??? ???

Details tariefformules Watz Gas en Elektriciteit

Regelmatig overstappen is SUPER belangrijk

Wie is energieleverancier Watz?

Watz is een energieleverancier die sinds 2012 actief is op de Belgische energiemarkt. De energiemaatschappij werd toen opgericht door twee Kempische ondernemers: Koen Vanden Boer uit Vosselaar en Gert Haubrechts uit Sint Truiden. Watz levert stroom en aardgas aan zo’n 26.000 particuliere en kleinzakelijke klanten, en is daarmee zeker een van de kleinere en minder bekende spelers (minder dan 1% van het marktaandeel). De leverancier produceert zelf geen energie; er wordt voor het leeuwendeel ingekocht op de grootmarkt via een broker.

100% groene en lokale stroom?

Watz levert naar eigen zeggen 100% groene, lokaal geproduceerde stroom. Certificaten met garantie van oorsprong moeten bewijzen dat het enkel om hernieuwbare energie gaat uit windmolens, zonnecellen, biogasinstallaties, etc. Het rapport van Greenpeace gaat hier helemaal niet mee akkoord, en geeft Watz een onvoldoende oranje score.

Wel lokaal, niet zo duurzaam

De achterliggende redenering is dat Watz slechts 2% van de geleverde elektriciteit rechtstreeks aankoopt bij producenten van groene stroom. De rest wordt met eerdergenoemde certificaten groen gewassen, maar is in praktijk minstens voor de helft afkomstig uit kernenergie en steenkool. Bovendien investeert Watz zelf niet in de productie van groene stroom, wat verder bijdraagt tot de slechte score. De geleverde stroom wordt wel volledig in België opgewekt.

De klant hoog in het vaandel

De opgerichters van Watz hebben naar eigen zeggen eerder in hun carriere geleerd hoe belangrijk klanttevredenheid is. Daarom probeert Watz er een erezaak van te maken om haar klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Bovendien schrikt de leverancier er niet voor terug haar personeel zichtbaar te maken, wat suggeert dat er weinig tot geen boze klanten verwacht worden.

Dit lijkt te kloppen gebaseerd op het rapport van de VREG. We vinden onder andere volgende punten terug:

  • Er zijn gemiddeld 2,67 klachten per 5000 gebruikers
  • Een telefonische oproep wordt binnen de minuut door een mens beantwoord in 99% van de gevallen
  • Een email wordt dezelfde werkdag beantwoord
  • Er zijn uitgebreide mogelijkheden om contact op te nemen en te betalen
  • Er moet geen verbrekingsvergoeding betaald worden voor een overstap

Een overstap of verhuis zou dus vlot moeten verlopen, mét daarna een dienstverlening door gedreven professionals.