Contactinformatie Essent:

  • Telefoon: 078 15 79 79
  • Webformulier: klik hier
  • Post: Essent – Veldkant 7, 2550 Kontich

Niet jouw leverancier? Overzicht alle energieleveranciers


Verhuis regelen als klant:

  1. Verhuisformulier/energieovernamedocument downloaden en afprinten
  2. op de datum van de overdracht van de sleutels: meterstanden invullen in laten ondertekenen door beide partijen
  3. Binnen de drie weken na de opname van de meterstanden opsturen naar: Essent – Veldkant 7, 2550 Kontich
  4. kies je nieuwe leverancier om de laagste energietarieven te hebben

Meer weten over de energieleverancier Essent

Ben jij momenteel klant bij Essent?

Essent: een ruim gamma aan tarieven

Essent reikt een breed assortiment van energieproducten aan. Je kan kiezen voor elektriciteit en/of aardgas, een vast of variabel tarief, en een contract van een jaar of drie jaar. Bovendien is er een pakket met enkel online dienstverlening en facturatie via email, waarmee je geniet van een lagere servicekost. Je kan ook kiezen voor een volledig  jaarvoorschot te betalen, en een scherper variabel tarief te bekomen.

Persoonlijke kortingen en een slimme thermostaat

Klanten die reeds zes maanden of langer bij Essent zijn kunnen profiteren van getrouwheidskortingen, bijvoorbeeld een vast tarief waarbij de kWh kost jaar na jaar gegarandeerd daalt. Verder biedt de energieleverancier een slimme thermostaat aan voor een beperkte prijs als incentief. Er wordt ook regelmatig gewerkt met welkomstkortingen.

Overzicht tariefformules essent

Naam Duurtijd Vast of variabel Groene energie Dienstverlening Klant worden
SUPPLIER NAME - PRODUCT NAME ??? ??? ??? ??? ???

Details tariefformules essent Gas en Elektriciteit

Regelmatig overstappen is SUPER belangrijk

Wie is energieleverancier Essent?

Essent Belgium is de vijfde grootste leverancier van elektriciteit en gas in België, met een aandeel op de residentiële markt van ruwweg 6,3%. De energieonderneming is van origine Nederlands, waar het de hoofdspeler op de markt is.

Essent werd gevormd in 1999, toen twee van de grootste Nederlandse energiegroepen fuseerden. De hoofdbelangen waren in handen van de provincies Overrijsel, Groningen, Noord-Brabant, Drenthe, en Limburg, en Friesland.

In 2009 kwam het bedrijf in handen van Duitse energiereus RWE voor zo’n 9.3 miljard euro. Zo werd het een de facto operatie van RWE in België en Nederland. Het bedrijf kan (samen met zijn voorgangers) terugblikken op zo’n 90 jaar van ervaring binnen de energiesector.

Grotendeels grijze stroom

Greenpeace geeft Essent de op een na slechtste score, grotendeels wegens activiteiten van het moederbedrijf RWE. Een substantieel deel van haar productie komt voort uit steenkool- en kerncentrales.

Hoewel het bedrijf in absolute cijfers de grootste investeerder is in hernieuwbare energie (via Innogy), is dit cijfer slechts een fractie van de totale productiecapaciteit en activiteiten.

Verder is de geleverde groene stroom niet altijd even kwalitatief; vele garanties van oorsprong zijn  goedkoop en afkomstig van grote waterkrachtcentrales of in kolencentrales opgestookte biomassa .

Er word wel niet meer geïnvesteerd in nieuwe productie van grijze stroom.

Essent doet geen eigen investeringen in groene productie

Bij een afzonderlijke beoordeling van Essent Belgium scoort de energieleverancier minder slecht, maar nog steeds onvoldoende. De geleverde stroom komt volgens de VREG voor 66% voort uit groene stroom en voor de rest uit een mix van fossiele (22%) en nucleaire (12%) bronnen.

De groene stroom komt uit een deel van het Belgische offshore windmolenpark C-Power. De overige elektriciteit wordt aangekocht op de Europese markt. Er gebeurden geen recente investeringen, noch zijn er plannen daartoe wat betreft eigen opwekkingsvermogen van duurzame stroom.

Klantvriendelijkheid Essent: wel voldoende, niet uitstekend

Essent lijkt meer belang te hechten aan gepersonaliseerde kortingen en/of extra diensten dan aan een voortreffelijke klantendienst. In het rapport van de VREG vinden we volgende gegevens terug:

  • Er zijn gemiddeld 5,98 klachten per 5000 gebruikers (goed voor 4/5 sterren)
  • Een email wordt 4 op 5 keer behandeld binnen de 2 werkdagen
  • Een brief wordt na maximaal 5 werkdagen beantwoord
  • Een telefonische oproep brengt je bij een keuzemenu
  • Een betalingsherinnering is niet kosteloos

Bovendien zijn er administratieve kosten voor een betalingsplan en wordt er een vergoeding gevraagd voor invorderingskosten. De uitgebreide mogelijkheiden voor klantencontact (Facebook, Twitter, LinkedIn, eigen apps) zijn wel positief, en krijgen volgens de leverancier zelf gemiddeld binnen de 2 uur een repliek.

Geïnteresseerd in de uitgebreide keuzemogelijkheden qua tarieven en bijkomende diensten die Essent te bieden heeft? Start dan snel je vergelijking met Tariefchecker.