Contactinformatie Elegant

  • Telefoon: 015 48 11 30 (enkel tussen 9 en 12, en 14 en 17u)
  • Webformulier: klik hier
  • Post: Elegant – Bautersemstraat 68 A, 2800 Mechelen

Niet jouw leverancier? Overzicht alle energieleveranciers


Verhuis regelen als klant:

  1. Verhuisformulier/energieovernamedocument downloaden en afprinten
  2. op de datum van de overdracht van de sleutels: meterstanden invullen in laten ondertekenen door beide partijen
  3. Binnen de drie weken na de opname van de meterstanden opsturen naar: Elegant – Bautersemstraat 68 A, 2800 Mechelen
  4. kies je nieuwe leverancier om de laagste energietarieven te hebben

Meer weten over de energieleverancier Elegant

Ben jij momenteel klant bij Elegant?

Tarieven Elegant

Elegant weet zich te onderscheiden door eenvoudige tarieven aan te bieden. De prijsformule is simpel: vaste jaarlijkse vergoeding + energie aan groothandelsprijs. Hier komen uiteraard nog heffingen en belastingen bij.

Het oorspronkelijke tarief werd per drie maanden vastgelegd, maar recentelijk volgt het standaardtarief voor nieuwe klanten de dagprijs van Belpex / Zeebrugge Trading Point, omdat dit meestal voordeliger uitkomt.  Wie dat wil kan echter nog steeds opteren voor het kwartaalproduct.

Steeds variabel, nooit kortingen

Elegant werkt dus steeds met een variabel tarief, zowel voor elektriciteit als aardgas. De leverancier schrijft ook zelden tot nooit promoties of kortingen uit. Electriciteit en gas zonder gedoe, naar eigen zeggen.

De standaard dienstverlening is volledig gedigitaliseerd: alle documenten en facturen worden via email verzonden. Wie dat wil kan voor een kleine meerprijs toch papieren documentatie verkrijgen.

Overzicht tariefformules elegant

Naam Duurtijd Vast of variabel Groene energie Dienstverlening Klant worden
SUPPLIER NAME - PRODUCT NAME ??? ??? ??? ??? ???

Details tariefformules elegant Gas en Elektriciteit

Regelmatig overstappen is SUPER belangrijk

Wie is energieleverancier Elegant?

Elegant is een jonge Vlaamse energieleverancier, oorspronkelijk gevestigd in Vilvoorde. De energieonderneming werd gelanceerd in 2012 door Greenfever, een ontwikkelaar van projecten met focus op groene energie. Zo adviseerde het bijvoorbeeld ook rond het plaatsen van een zonnepark, of injecteringen van lokaal opgewekte groene stroom.

Elegant weet een flink aantal particuliere Vlaamse afnemers te charmeren met het heldere aanbod en de belofte van groene energie: de energiemaatschappij groeide tussen november 2018-2019 van 2,06% marktaandeel naar 3,47%. Daarmee is het een van de middelgrote leveranciers, en kan het zelfs een uitdager voor de grotere spelers op de Belgische energiemarkt genoemd worden.

Verdeler van volledig lokale, grotendeels groene stroom

Elegant levert naar eigen zeggen 100% groene, lokaal opgewekte stroom. Met de herkomstvergelijker van de VREG zien we dat de geleverde stroom inderdaad volledig van Belgische orgine is: zo’n 55% uit Vlaanderen en 45% uit Wallonië.

Het type geleverde stroom is ook overwegend groen. Een kleine 60% wordt opgewekt met windkracht, en de rest is voornamelijk afkomstig uit biogas en biomassa. De claims van de leverancier lijken dus te kloppen.

Eerder verdeler dan producent

Greenpeace heeft hier wel enkele bedenkingen bij. Wegens een gebrek aan publieke beschikbare gegevens neemt de organisatie aan dat een deel van de inkochte stroom eigenlijk gewonnen is uit fossiele bronnen, en groengewassen wordt met garanties van oorsprong.

Daardoor scoort Elegant uitstekend voor de energiemix op de factuur, maar behaalt het een ondermaats resultaat voor de geleverde stroom. De leverancier krijgt daarnaast een zeer slechte beoordeling voor investeringen in productiecapaciteit van duurzame energie: het bezit enkel een bescheiden zonnecellenpark en plant geen verdere investeringen.

Hoe behandelt Elegant zijn klanten?

Elegant kan al sinds haar onstaan rekenen op maximale beoordeling qua klantvriendelijkheid door de VREG. Het hanteert een systeem van dossierbeheerders, waarbij elke klant een vaste serviceprofessional toewegezen krijgt. Dit faciliteert een vertrouwensrelatie tussen afnemer en dienstverlener, en heeft duidelijk een positieve impact op de prestaties in de ogen van de klant.

Een greep uit de cijfers:

  • Er zijn gemiddeld 2,06 klachten per 5000 gebruikers (goed voor vijf sterren)
  • Een telefonische oproep wordt binnen de minuut door een mens beantwoord in 100% van de gevallen
  • Emails en brieven worden binnen de drie werkdagen beantwoord
  • Er zijn uitgebreide mogelijkheden om contact op te nemen en te betalen
  • Er moet geen verbrekingsvergoeding betaald worden voor een overstap

Uniek aan Elegant en zeker de vermelding waard: je kan je energiefactuur ook met cryptomunt Bitcoin betalen. Ben jij wel te vinden voor een leverancier van lokaal opgewekte stroom met een no-nonsense aanpak? Bekijk dan snel wat een overstap naar Elegant je zou kunnen opleveren.