Je kent het wel: die vervelende huis-aan-huisverkopers met hun gladde praatjes aan je deur en vervolgens een stijging van je energierekening of problemen met de verwerking van je metergegevens. Het zijn de meest voorkomende klachten die de federale Ombudsdienst voor Energie ontvangt. Ook het voorbije jaar kreeg de dienst weer heel wat klachten in de bus: 7055 in totaal. Geen recordjaar misschien, maar het zijn alvast weer een heleboel klachten over energieleveranciers. 

Klachten over energieleveranciers niet op recordniveau

De twee record jaren van het aantal klachten waren 2011 en 2012. Meer dan 8000 klachten kwamen er toen binnen bij de federale Ombudsdienst voor Energie. Dat was net voor de afschaffing van de verbrekingsvergoeding en de ombudsdienst was ook nog maar net opgericht. De klachten daalde tot 2015, maar sindsdien gaat het weer in stijgende lijn. Het voorbije jaar kwamen er 5 procent meer klachten binnen dan in 2018. Maar waar gaan die klachten over energieleveranciers dan juist over?

Dubieuze verkooppraktijken leiden tot klachten over energieleveranciers

Niets is zo vervelend als bedrogen te worden door je energieleverancier. Verkopers aan de deur, aan de telefoon of in het winkelcentrum moeten zich steeds kenbaar maken, zijn verplicht een berekening te maken op basis van je verbruik en dienen verplicht een jaarprijs mee te geven. Uit de klachten over energieleveranciers blijkt dat deze regels vaak met de voeten worden getreden en heel wat mensen veranderden dan ook ongewild van leverancier of ze kregen extra kosten waarover niet was gepraat. Het aantal klachten over de marktpraktijken van energieleveranciers steeg met maar liefst 56 procent in 2019. Vermijd daarom deze dubieuze verkooptrucs en vergelijk je energietarief op tariefchecker.be.

Hoeveel kost dat?!

Niet enkel bij het veranderen van leverancier duiken er heel wat problemen op, ook als je vaste klant bent, kunnen er zaken mislopen. Heel wat mensen schrikken als ze hun factuur zien. Vorig jaar was er een prijsstijging van de energieprijzen en niet iedereen was er mee gediend dat ze hun contract moesten vernieuwen of verlengen tegen een hoger tarief. Ook de transparantie, of eerder het gebrek daaraan, over prijzen en prijsstijgingen zorgt bij heel wat klanten voor frustraties. Andere klachten gaan over problemen, zoals de verwerking van de gegevens of bij een verhuizing. De klachten over energieleveranciers omhelzen dus meer dan enkel de deur-aan-deurverkopers. 

10 jaar aan klachten

De federale Ombudsdienst voor Energie bestaat nu 10 jaar en krijgt dus heel wat klachten binnen en het aantal klachten gaat opnieuw in stijgende lijn. Waarschijnlijk omdat de marges van de energieleveranciers onder druk staan, omdat de btw werd verhoogd, het verdwijnen van de een hoeveelheid gratis elektriciteit en de ondertussen grotendeels afgeschafte Vlaamse energieheffing.

Klachten over energieleveranciers terugdringen

Op basis van de klachten die de dienst de voorbije 10 jaar ontving, heeft de ombudsdienst enkele beleidsaanbevelingen gemaakt voor de nieuwe federale regering. Zo willen ze onder andere dat het makkelijker is om tarieven van energieleveranciers te vergelijken, dat klanten meer tijd krijgen om hun factuur te betalen en dat deur-aan-deurverkoop wordt verboden. Waardevolle aanbevelingen. Weet echter dat je heel wat problemen kunt voorkomen door te kiezen voor tariefchecker.be. Dan ben je zeker van het laagste tarief en een perfect geregelde overstap.