Energiefactuur groene stroom

Bij heel wat mensen klopt de energiefactuur niet, dus je bent zeker niet alleen. Heel wat energieleveranciers krijgen er dan ook wel wat klachten over. Maar waar ligt dit aan en vooral: wat kun je er aan doen om het recht te laten zetten? Wij zetten even wat zaken voor je op een rijtje. 

 

Fouten in het voorschotfactuur

 

Heel wat missingen gebeuren met de voorschotfacturen. Hier wordt meestal vertrokken van de meterstanden van de vorige jaren, maar zeker bij een verhuis willen hier al wel eens fouten gebeuren. Ga je verhuizen, breng je leverancier dan ruim op voorhand op de hoogte. Zorg voor een volledig en correct ingevuld overnamedocument en dubbelcheck de meterstanden. Trouwens, dit is ook het moment om je voorschotfactuur eventueel te laten aanpassen. Hoger of lager, naargelang de situatie. 

 

Wachten op terugbetalingen 

 

Heb je te veel voorschot betaald? Dan krijg je geld terug, alleen duurt dit in de praktijk vaak lang. Neemt de terugbetaling naar jouw aanvoelen te veel tijd in beslag, vraag dan om bijkomende info. Kom je er echt niet uit met je energieleverancier, weet dan dat je steeds de Ombudsdienst kunt contacteren. 

 

Stevige prijsstijging bij verlenging contract 

 

Eens de welkomstkortingen gepasseerd zijn, komt het voor dat je plots fors meer moet betaling na de verlenging van je energiecontract. Verlengen doe je dan ook maar beter goed geïnformeerd en weet dat vergelijken en switchen vaak loont. Via Tariefchecker kun je makkelijk de prijzen vergelijken. Niets belet je om elk jaar of geregeld over te stappen en nieuwe welkomstkortingen mee te pikken. 

 

De mist in met meterstanden 

 

Veruit de meeste fouten komen voor door foutieve meterstanden. Wanneer de cijfertjes niet kloppen, kan ook de jaarafrekening niet kloppen. Controleer je meterstanden dus altijd dubbel en bekijk goed je energiefactuur. In principe zijn bij digitale meters fouten uitgesloten, maar ook hier houd je maar beter de vinger aan de pols. Is er volgens jou een fout gebeurd, dan zal de energieleverancier aan de netbeheerder vragen deze na te kijken en eventueel te corrigeren.