Vandaag stond te lezen dat Lampiris overgenomen zal worden door TOTAL. Het nieuws kwam als een donderslag bij klaarlichte hemel voor hun klanten. Die kozen voornamelijk voor Lampiris omwille van hun waarden, en herkennen deze niet bij de oliegigant.

Niet langer gelukkig bij Lampiris? Hier zijn de alternatieven.

Bij Lampiris ben je geen klant omwille van de scherpe tarieven. Het goedkoopste product ‘tip’ (variabele prijs) is 286 euro duurder dan Eni Go Flex (*), momenteel het goedkoopste tarief voor het gemiddeld verbruikend gezin in Vlaanderen. Lampiris ‘TOP’ – het vaste prijsproduct – is zelfs 354 euro duurder en het op 2 na duurste product in de markt.

Alternatief voor beste prijs: Eni Go Flex

Vind je niet de prijs, maar wel het groene karakter belangrijk?

De enigste relevante parameter is dan de Greenpeace groenscore. Lampiris scoort daarop 13/20. Lang niet slecht, maar het moet zich wel laten voorgaan door Ecopower, Energie2030, Wase Wind en Eneco.

Ecopower en Wase Wind zijn coöperatieven, Energie2030 heeft bij de slechtste prijzen van de markt. Geen van de leveranciers levert aardgas dus Eneco is het valabel alternatief. Met 147 euro verschil met ENI Go Flex niet de goedkoopste, maar alvast een goede 200€ goedkoper dan Lampiris TOP.

Alternatief voor duurzaamheid: Eneco

Sprak vooral het Belgische karakter je aan?

Dan ben je aangewezen op Elegant, Octaplus of EBEM. Van die drie is Elegant de goedkoopste.

Lampirisklanten niet tevreden met overname

Lampiris kampte al een tijd met financiële problemen en stond al een paar jaar in de vitrine. Het genoot echter een bijzondere reputatie in het Belgische energielandschap. Door de aangekondigde overname door Total keren hun klanten hen massaal de rug toe, met als belangrijkste verwijt dat het groene, kleine, sympathieke karakter in schril contrast staat met de Noordpoolactiviteiten van de Franse oliegigant TOTAL.

Het belangrijkste motief voor de verkoop is volgens de eigenaars Bruno Venanzi en Bruno Vanderschueren dat injectie van kapitaal nodig was om de groene strategie verder te kunnen uitbouwen. Immers, ‘100% groen’ was in de praktijk slechts 60% zelf groen geproduceerd en 40% groengekleurd. Of TOTAL hiervoor de beste partner is zal vooralsnog moeten blijken. De klanten vinden alleszins van niet en uiten hun ongenoegen massaal op sociale media.

(*) Alle simulaties werden gemaakt voor een gemiddeld verbruikend gezin voor gas en elektriciteit in juni 2016.

Zelf je vergelijking maken kan je hier

 

UPDATE 13/09/2016: sinds de maand juli heeft Lampiris een andere prijsstrategie aangenomen. Voor nieuwe klanten zijn ze afgelopen zomer, en ook in september, vaak het goedkoopste alternatief dankzij de welkomstkortingen. Ook voor bestaande klanten hebben ze sterk het verschil gereduceerd met de andere spelers op de markt. Dit is een duidelijk bewijs dat strategiën van leveranciers kunnen veranderen en dat regelmatig checken belangrijk is en blijft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *