Netbeheer energie leveren

We mogen dan misschien soms wel sakkeren op het stevige prijskaartje dat aan onze energie vasthangt, de netbeheerders leveren alvast puik werk als het op kwaliteit aankomt. Dit blijkt uit een recente publicatie van het VREG, waarbij de kwaliteit van het distributienet werd bekeken.

 

Vlamingen zijn zeker van elektriciteit

 

Maar liefst 3.386.827 gebruikers maken in Vlaanderen gebruik van het elektriciteitsnet. In 2016 werden er in totaal nieuwe 28.253 aansluitingen geteld. Ook in 2016 konden deze gebruikers rekenen op een goed kwaliteitsniveau van het distributienet, zowel wat betreft het aantal onderbrekingen, als op het gebied van spanning. Wist je trouwens dat de gemiddelde gebruiker in Vlaanderen maar om de 2,5 jaar geconfronteerd wordt met een onvoorziene stroomonderbreking? Vaak gaat het dan om een kabelbreuk, veroorzaakt door externe aannemers. Over gans 2016 had de gemiddelde netgebruiker gedurende 20 minuten en 11 seconden geen beschikking over stroom, een status quo met het jaar voordien.

 

Mogen de distributienetbeheerder zich met deze cijfers op de borst kloppen? We kunnen alvast stellen dat de prestaties in lijn liggen met deze in de ons omringende landen. De websites van Infrax en Eandis zorgen er ondertussen wel voor dat de gebruikers – beter dan in het verleden – op de hoogte worden gehouden van de oorzaken van de storingen. Volgens de VREG investeren de netbeheerders ook voldoende en leveren ze inspanningen op de service te verbeteren.

 

Zijn er dan helemaal geen klachten van de gebruikers. Uiteraard wel, per 100.000 klanten krijgt Eandis 447 klachten en Infrax 292 klachten binnen. Vaak gaan deze klachten over de kwaliteit van de heraanleg na de werken en de kwaliteit van de aansluiting. Dit blijven dus werkpunten.

 

Amper problemen met aanleveren aardgas

 

Ook bij het afleveren van aardgas bleef in 2016 hetzelfde hoge niveau gehandhaafd. Als er onbeschikbaarheden voorkomen is dit vaak te wijten aan werken aan de gasmeter of aan de dienstleiding. Het gaat hier om noodzakelijke ingrepen, zonder al te veel hinder, die op voorhand worden aangekondigd. De gemiddelde onbeschikbaarheid in 2016 bedroeg bij aardgas 4 minuten en 31 seconden in 2016. Dit ligt volkomen in lijn met resultaten in het buitenland.

 

Ook hier blijven de uitgevoerde werken het grootste pijnpunt. Zo kwamen er per 100.000 gebruikers 392 klachten bij Eandis binnen en 299 bij Infrax.

 

Vergelijk en bespaar

 

Qua distributienetbeheerder mag je dan misschien geen keuze hebben, je elektriciteitsleverancier kies je wel zelf. Op Tariefchecker vergelijk je snel en handig alle elektriciteitstarieven en pik je er de goedkoopste uit. Zo bespaar je heel wat geld, zonder dat je aan kwaliteit inboet!