Voor het eerst in heel wat jaren daalde het aantal actieve energieleveranciers op de energiemarkt. Dit is het gevolg van een consolidatie in de sector. Een tendens die al in 2016 in gang werd gezet. Dit blijkt uit de jaarlijkse monitoringstudie van de CREG. Maar is dat een probleem minder energieleveranciers om uit te kiezen?

Minder energieleveranciers op de markt

Tegenwoordig bieden leveranciers een 3 tot 5 verschillende producten aan voor de levering van gas en/of elektriciteit volgens de CREG. Nog meer dan voldoende keuze dus. Je vindt ze trouwens bijna allemaal op een rijtje op Tariefchecker. Opmerkelijk is dat er in Brussel minder leveranciers actief zijn dan in Vlaanderen of Wallonië. Het leveren van energie is de laatste jaren minder aantrekkelijk geworden door de aanhoudende prijsdruk en het wegvallen van Anode, een inkoopmakelaar die heel wat regelde voor kleine spelers. De recente prijsstijgingen en de energieschaarste hebben het risico verhoogd, waardoor heel wat leveranciers er mee kappen of worden opgeslorpt door grote spelers op de markt.

Onduidelijkheid troef op energiemarkt

De problemen bij de meeste energieleveranciers blijven dezelfde als de vorige jaren. De tariefkaarten zijn vaak hoogst onduidelijk en ook in de facturen vindt een kat haar jongen niet. Vandaar dat de rol van een speler als Tariefchecker zo belangrijk is. Zo zie je meteen welk tarief het voordeligst is, zonder dat je je moet verdiepen in kleine lettertjes en verdwaalt in een oerwoud aan tarieven. De CREG blijft hameren op duidelijkere facturen en heldere prijzen.

Een belangrijke markttendens is de zogenaamde ‘ontzorging’. Bijkomende comfortdiensten zijn aan een stevige opmars bezig. Vaak zijn deze bijkomende diensten wel betalend, dus daar moet rekening mee gehouden worden. Deze extra diensten maken het immers nog moeilijker om tarieven van energieleveranciers op een transparante manier te vergelijken.

Nog heel wat consumenten nooit geswitcht

Ondertussen is de energiemarkt zo’n 10 jaar vrijgemaakt, maar toch zijn er nog heel wat klanten die de stap tot overschakelen van energieleverancier nog niet hebben gezet. Goed 18% van de consumenten is nog nooit geswitcht van elektriciteitsleverancier en 13% van de aardgas klanten zit ook nog steeds bij hun eerste energieleverancier. Dat deze klanten in de meeste gevallen een stuk slechter af zijn hoeft waarschijnlijk geen betoog.