Je kent het waarschijnlijk wel. Een telefoontje van een energieleverancier en vervolgens krijg je een deur-aan-deur verkoper over de vloer. Of directer nog, een verkoper staat voor je deur zonder dat je dat verwacht. Deur-aan-deurverkopers blijven een kwalijke reputatie behouden en vaak is dat niet onterecht. De ombudsman van energie Eric Houtman pleit er in een recent jaarverslag dan ook voor om deze praktijken aan banden te leggen. In 2018 ging immers 15,3% van de consumentenklachten over de dubieuze verkooppraktijken van deze energieverkopers. Een stijging met bijna 2% ten opzichte van 2017.

Online energievergelijken als alternatief

De tijd dat de deur-aan-deurverkopers nodig waren om een overstap van energieleverancier te regelen ligt al een tijdje achter ons. Ondertussen kun je heel makkelijk de tarieven van de energieleveranciers online vergelijken en gelijk je overstap in orde brengen. Zo zijn op Tariefchecker de prijzen transparant en word je niet onder druk gezet. De bedoeling van de ombudsman is alvast om op Europees niveau tot een oplossing te komen en te bekomen dat er streng wordt opgetreden tegen agressieve verkopers.

Hoewel de energieleveranciers de verantwoordelijke zijn, zijn het vaak externe verkoopsorganisaties die in opspraak komen. De verkoop wordt immers uitbesteedt aan tussenpersonen die het niet altijd even nauw nemen met de regels.

Probleem met energieverkopers groter dan het aantal klachten

FEBEG, de organisatie van deze tussenpersonen ontkent het probleem en gaf aan dat het om een paar honderd gegronde klachten gaat op een totaal van meer dan 8 miljoen aansluitingen. De ombudsman weerlegt dit echter. “De praktijk leert dat je dit aantal klachten gerust met 100 mag vermenigvuldigen. Momenteel hebben we een collectieve rechtsvordering lopen tegen de vaste vergoeding die energieleveranciers aanrekenen als een contract vervroegd wordt beëindigd. Volgens voorzichtige schattingen gaat het hier om 40.000 gedupeerden, terwijl er slecht een 400-tal mensen klacht hebben ingediend tegen een energieleverancier. Om terug te komen op de deur-aan-deurverkoop. Jaarlijks worden er op deze manier zo 150.000 energiecontracten gesloten, goed voor 483 klachten in 2018. Doe dit maal 100 en je komt waarschijnlijk dichter bij het totaal. Heel wat mensen leggen zich immers bij het dure contract neer”, besluit Houtman.

Kwetsbare personen de dupe van malafide energieverkopers

Kwetsbare gezinnen en ouderen zijn het meest de dupe van deze praktijken. Bij kansarmen, mindervaliden en bejaarden moeten de verkopers in principe nog meer terughoudendheid aan de dag leggen, maar vaak vegen ze daar hun voeten aan. Zij krijgen vaak een te duur energiecontract in de maag gesplitst.

Wil jij op een onafhankelijke manier energie vergelijken?

Wil je je energieprijzen vergelijken en switchen naar de voordeligste energieleverancier. Doe dan de online vergelijking via Tariefchecker. Op deze manier kan je in alle vrijheid en rust een weloverwogen beslissing nemen en toch honderden euro’s besparen.

Bron: Humo