Deur-aan-deur verkoop geraakt niet van kwalijke reputatie af

Deur-aan-deur verkoop geraakt niet van kwalijke reputatie af

Je kent het waarschijnlijk wel. Een telefoontje van een energieleverancier en vervolgens krijg je een deur-aan-deurverkoper over de vloer. Of directer nog, een verkoper staat voor je deur zonder dat je dat verwacht. Deur-aan-deurverkopers blijven een kwalijke reputatie behouden en dat is niet onterecht. De ombudsman van energie Eric Houtman pleit er in een recent jaarverslag dan ook voor om deze praktijken aan banden te leggen. In 2018 ging immers 15,3% van de consumentenklachten over de dubieuze verkooppraktijken van deze verkopers. Een stijging met bijna 2% ten opzichte van 2017.

Online vergelijken als alternatief

De tijd dat de deur-aan-deurverkoper nodig was om een overstap te regelen ligt al een tijdje achter ons. Ondertussen kun je heel makkelijk de tarieven van de energieleveranciers online vergelijken en gelijk je overstap in orde brengen. Zo zijn op Tariefchecker de prijzen transparant en word je niet onder druk gezet. De bedoeling van de ombudsman is alvast om op Europees niveau tot een oplossing te komen en te bekomen dat er streng wordt opgetreden tegen agressieve verkopers.

Hoewel de energieleveranciers de verantwoordelijke zijn, zijn het vaak externe verkoopsorganisaties die in opspraak komen. De verkoop wordt immers uitbesteedt aan tussenpersonen die het niet altijd even nauw nemen met de regels.

Probleem groter dan het aantal klachten

FEBEG, de organisatie van deze tussenpersonen ontkent het probleem en gaf aan dat het om een paar honderd gegronde klachten gaat op een totaal van meer dan 8 miljoen aansluitingen. De ombudsman weerlegt dit echter. “De praktijk leert dat je dit aantal klachten gerust met 100 mag vermenigvuldigen. Momenteel hebben we een collectieve rechtsvordering lopen tegen de vaste vergoeding als die energieleveranciers aanrekenen als een contract vervroegd wordt beëindigd. Volgens voorzichtige schattingen gaat het hier om 40.000 gedupeerden, terwijl er slecht een 400-tal klacht hebben ingediend. Om terug te komen op de deur-aan-deurverkoop. Jaarlijks worden er op deze manier zo 150.000 contracten gesloten, goed voor 483 klachten zijn in 2018. Doe dit maal 100 en je komt waarschijnlijk dichter bij het totaal. Heel wat mensen leggen zich immers bij het dure contract neer”, besluit Houtman.

Kwetsbare gezinnen en ouderen zijn het meest de dupe van deze praktijken. Bij kansarmen, mindervaliden en bejaarden moeten de verkopers in principe nog meer terughoudendheid aan de dag leggen, maar vaak vegen ze daar hun voeten aan.

Wil je je energieprijzen vergelijken en switchen naar de voordeligste energieleverancier. Doe dan de online vergelijking via Tariefchecker. Op deze manier kan je in alle vrijheid en rust een weloverwogen beslissing nemen en toch honderden euro’s besparen.

 

Bron: Humo 

 

Categorieën

Zoeken op kernwoorden

Zoekveld

Bespaar honderden euro’s

Start jouw Vergelijking

Schrijf voor Tariefchecker

Wil je een blog post te schrijven om uw ideeën te delen op een energie-gerelateerde onderwerp om iets dat onze lezers wellicht interesseren presenteren? Stuur ons uw idee en de volgende post kan van jou zijn!

MEEST POPULAIRE ARTIKELS

  • Begrijp jij je elektriciteitsfactuur en vooral weet jij wat je betaalt voor je elektriciteitsverbruik? 

  • Vanaf 1 augustus 2019 wordt de premie voor een thuisbatterij ingevoerd. De moeite waard om in een thuisbatterij te investeren?

  • De 5 meest gestelde vragen over groene energie? We zetten ze op een rijtje.

  • Formateur De Wever zou zich bij de regering sterk willen maken voor een BTW-verlaging op energie. Komt deze er of niet en is dat wel een goed idee?